Sådan laver du en effektiv søgeordsanalyse

sep 30

Søgeordsanalyse er den helt grundlæggende øvelse du skal igennem for at bygge et website, der bliver fundet i søgemaskinerne.

Denne artikel handler om, hvordan du griber arbejdet an med at lave en effektiv søgeordsanalyse.

Hvad er søgeord?

Søgeord er ord, der bliver søgt på i søgemaskiner som f.eks. hos Google og Bing.

Du kender søgefeltet fra Google.

Søgeordsanalyse hos Google

Det felt, hvor du taster det eller de ord ind, du gerne vil vide mere om.

Det kan være et emne, et produkt eller et navn du søger på.

Jeg har som du kan se, søgt på ordet ‘søgeordsanalyse’.

En søgeordsanalyse er en analyse af, hvilke ord, der bliver søgt på.

Du skal bruge en søgeordsanalyse til at planlægge og bygge en hjemmeside, der får (mange) besøgende på netop de søgeord, du har analyseret dig frem til er vigtige for dig og din forretning.

Hvorfor er søgeordsanalyse vigtig?

Jo mere specifikt du søger, desto bedre søgeresultater giver Google dig tilbage.

Og det er lige præcis, hvad Google gerne vil: Give dig de bedste søgeresultater.

Både fordi du får lettere ved at finde de informationer, du søger – og fordi Google lever af at sende dig de rigtige steder hen.

Præcis, hvor mange søgninger, der bliver lavet på Google er svært at finde tallet på.
Det er som med så mange andre informationer hos Google en oplysning, de holder for sig selv!

Men hvis du kigger på dit eget søgemønster, så er det er nok ikke helt skævt at sige, at 4 ud 5 laver en søgning på Google, når der er noget, de vil finde på internettet.

Samtidig giver antallet af annoncer og shopping-forslag øverst på siden, når du får dit søgeresultat, sit tydelige sprog.

Der er penge i søgeresultater!

Tænk som din bruger

Når du går i gang med at lave søgeordsanalyse, så tænk som din bruger.

Som hjemmeside-ejer skal du i virkeligheden tænke som var du et helt almindeligt menneske, der leder efter noget på nettet:

Jo mere konkret du er i din søgning, desto bedre søgeresultater får du tilbage.

Hold fast i den tankegang og gå så i gang med at lave din søgeordsanalyse.

Søgeordsanalysen er vigtig for dig, fordi du gerne vil have besøgende på din hjemmeside.

Det får du, hvis du kan levere gode søgeresultater til Googles brugere.

Og det kan du, hvis du har gjort dig  forarbejde og lavet en grundig søgeordsanalyse og konverteret din viden til godt og brugbart indhold på din hjemmeside.

Indhold som du via din søgeordsanalyse ved, at dine besøgende – eller de besøgende du gerne vil have ind – på din hjemmeside leder efter på Google eller en af de andre søgemaskiner.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er en research på et emne, og det første du skal gøre er at lave en grundlæggende brainstorm på dit emne, din målgruppe og på hvilket indhold, der kan være interessant.

Styrken i din søgeordsanalyse står og falder med, hvor detaljeret du kan gøre den.

Hvis du har en hjemmeside, der handler om hunde, så er hunde dit emne.

hunde er et vidt begreb, og derfor kan du med fordel forsøge at snævre det lidt ind.

Hvis du vil tiltrække besøgende til din hjemmeside, er du nødt til at snævre dit emne ind, så det bliver mere konkret end blot hunde.

Måske det er en special hunderace du vil lave et website om?

Puddelhunde måske?

Super! For så kan du komme endnu længere ned i din søgeordsanalyse: Du kan gå fra det rimeligt generelle emne hunde til det langt mere specifikke puddelhunde.

Hvem er din målgruppe?

Nu ved du, at du vil lave en hjemmeside om puddelhunde.

Næste trin i din proces er så at tænke i hvem, der er din målgruppe.

Når din hjemmeside handler om puddelhunde, så er puddelhundeejere din målgruppe.

Det vil sige, at

  • puddelhunde er dit emne (hvad)
  • puddelhundeejere er din målgruppe (hvem)

Hvordan finder du relevant indhold?

Så langt så godt!

Du har styr på dit hvad og hvem.

Nu er det tid til at tænke i indhold, der kan tiltrække besøgende til din hjemmeside.

Indhold, der handler om et eller andet aspekt ved puddelhunde – indhold, der er efterspurgt af og interessant for puddelhundeejere.

Lav nu din brainstorm baseret på dette spørgsmål:

Hvad er interessant for puddelhundeejere at vide om deres puddelhund?

Hvordan griber du søgeordsanalysen an?

Når du har lavet din indledende brainstorm og skrevet de idéer du har fået ned, så skal du til at tjekke de enkelte søgeord.

Det findes der forskellige værktøjer og redskaber til.

Nogle er gratis, andre koster penge.

I den efterfølgende tekst får du information om såvel de gratis værktøjer som de betalte.

Begge typer af værktøjer er yderst brugbare i forhold til at den søgeordsanalyse du er ved at lave.

Gratis værktøjer til din søgeordsanalyse

Du kan starte din søgeordsanalyse ved at bruge nogle af de gratis værktøjer, der findes.

  • Google Keyword Planner ligger lige til højrebenet.
    Det kræver kun, at du har en gmail-konto hos Google, så kan du komme i gang med at kigge på søgeord i keyword-planneren.
  • übersuggest er et andet og brugbart redskab.
    • Brug det næste minuts tid til at få en kort introduktion til übersuggest i denne video:

  • Gratis søgeværktøj keyword.iokeyword.io kan også give dig brugbar indsigt i dine søgeord. Her får du bl.a. mulighed for at researche dine søgeord i forhold til Google, YouTube, Amazon, Bing, Yandex, Wikipedia, Ebay, AliBaba og Playstore.
  • LSI keywordværktøjLSI Graph kan også vise sig brugbar for dig. LSI står for Latent Semantic Indexing, og det er præcis, hvad du får, når du taster dine søgeord ind i LSI’s keyword generator.

Værktøjer, der hjælper dig i dybden med din søgeordsanalyse

Som du kan se, kan du komme pænt langt i dit arbejde med søgeord og lægge grundstenen til den første indledende research til din søgeordsanalyse med værktøjer, der koster gratis.

Hvis du vil et spadestik dybere, kan du med fordel overveje at bruge lidt penge på en af de betalte løsninger, der kan give dig detaljeret og meget brugbar indsigt.

Et af markedets bedste værktøjer til at lave en dybdegående søgeordsanalyse er Long Tail Pro.

Det giver dig mulighed for at få alle de grundlæggende oplysninger, du har brug for for at kunne arbejde målrettet med dit indhold.

I Long Tail Pro kan du blive klogere på

  • dine muligheder for at komme frem i Googles søgeresultater
  • hvilke søgeord, der lette eller svære at ranke på
  • hvilke andre websites, du skal kæmpe med for at få Googles opmærksomhed
Denne artikel indeholder en lang række links. Nogle af dem er affiliate links, som Digipreneur optjener provision af, når brugeren klikker videre og køber et produkt eller tilmelder sig en tjeneste hos en tredjepart. Læs mere om affiliate marketing.