Cloaking links – sådan gør du

okt 02

Cloaking links – sådan gør du

Cloaking links – at gøre eller ikke gøre?

  • Hvad er cloaking?
  • Er det en god idé?
  • Hvorfor er cloaking af links en rigtig skidt idé?
  • Hvad kan affiliates / affiliate marketers bruge cloaking til?

Det kigger vi nærmere på i denne artikel.

Hvad er cloaking af links?

Cloaking betyder i direkte oversættelse fra engelsk til dansk: Tilsløring.

Rent praktisk betyder cloaking af links, at du ændrer dit link til noget andet end det, det er via en omdirigering, der på engelsk kaldes for en redirect.

Et eksempel. Lad os sige, at du på dit website ønsker at linke til en rapport på Justitsministeriets hjemmeside.

Rapporten hedder: Kriminalitetsprofiler i en dansk retspsykiatrisk population – udfordringer for psykiatriens kriminalitetsforebyggende opgave og har denne URL.

http://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Arbejdsomraader/Forskning/Forskningspuljen/2017/rapport_kriminalitetsprofiler.pdf

Se, det link vil ingen almindelige brugere kunne huske udenad.

Det kan de derimod, hvis du cloaker det alenlange link og laver det om til dette link:

http://justitsministeriet.dk/kriminalitetsprofiler

Eksemplet ovenfor er kun delvist sandfærdigt. Rapporten findes, men det cloakede link er et tænkt eksempel på, hvordan linket kunne se ud, hvis det blev cloaket.

Cloaking skiller parterne

I en årrække har cloaking af links (især cloaking af affiliatelinks) skilt vandene hos affiliate marketers og andre, der bevæger sig rundt på internettet.

Men hvad er op og ned, når vi snakker om at cloake links?

De cloaking-skeptiske hævder, at du prøver at snyde, når du cloaker din (affiliate)links. De mener, at du forsøger at tilsløre dine handlinger, når du ikke er gennemsigtig i forhold til at vise den helt korrekte URL.

Modsat siger de, der benytter og bifalder cloaking, at de forhindrer kreative internetsjæle i at tyvstjæle deres affiliatekommission. De siger også, at cloaking af links i sidste ende gør det lettere at være bruger, fordi cloaking gør links kortere og mere overskuelige.

Hvem har ret?

Hvilke fordele er der ved at cloake links?

Som affiliate marketer er det en god idé at have din egen statistik til at holde styr på, hvor mange kliks du reelt genererer til en given partner.

Det giver dig ekstra sikkerhed, når du kan holde dine egne tal op mod affiliatenetværkets tal.

Når du selv tracker de genererede klik, så ved du præcis, hvor mange besøgende og kliks du sender videre, og det kan i sidste ende være penge værd for dig som affiliate.

Det er ikke fordi affiliatenetværkene snyder, for det gør de ikke.

Men det sker af og til, at  trackingen kan kikse ude ved annoncøren. Og når trackingen kikser hos annoncøren, så får du ikke kommission for de salg eller kliks du generer via dit website.

To værktøjer til at cloake links

Der finde nogle rigtig gode værktøjer, der kan hjælpe dig med at holde styr på klik og trafik fra din hjemmeside ud mod en annoncør.

Den slags statistik og styr på det får du, når du cloaker dine links med f.eks. Thirsty Affiliates eller Pretty Links.

De to programmer er plugins til hjemmesider lavet i WordPress, og de indeholder begge gode muligheder for at holde styr på de genererede kliks.

Der er også en række andre fordele ved at cloake links:

  • Grimme, lange links bliver korte, pæne og meget mere overskuelige.
  • Du forhindrer andre affiliates i at sætte deres affiliate ID på dit link og dermed at de tilegner sig din kommission.
  • Du undgår også at “drysse” pagerank til de annoncører, du sender trafik til.

Cloaking links er et effektivt redskab for affiliates

Ud over et bedre æstetisk indtryk (URL’erne bliver kortere og pænere) og en øget adgang til statistik, så er link cloaking også et tidsbesparende værktøj for dig, der laver affiliate marketing.

Du gør det let for dig selv at udskifte en annoncør med en anden uden at du skal trævle hele dit website igennem og fjerne links et for et.

Promoverer du et bestemt produkt, og har du knyttet dit affiliatelink til en bestemt annoncør, så kan du let skifte det ud med et link til en anden forhandler/annoncør.

Google kan ikke lide cloaking

Tilbage i 2011 tegnede og fortalte Googles Matt Cutts dette om cloaking i en Youtube-video:

Du kan læse mere om, hvad Google siger i deres Webmaster Guidelines.

Helt specifikt mener Google dette om cloaking af links.

Så når alt kommer til alt er det op til dig, om du vil cloake dine links.